Borelioza – jak można się nią zarazić i jak ją leczyć?

12 czerwca 2022 Zdrowie borelioza

Borelioza jest chorobą, o której obecnie mówi się coraz częściej. W jaki sposób dochodzi do jej rozwoju? Jak można ją leczyć?

Zaliczana do chorób odkleszczowych borelioza jest określana również jako choroba z Lyme albo krętkowica kleszczowa. To choroba wieloukładowa o charakterze zakaźnym, która dotyka zarówno dzieci, jak i dorosłych. Może być również znacznie obniżać komfort życia w przypadku braku podjęcia leczenia.

Jak dochodzi do zakażenia boreliozą?

Borelioza jest chorobą, do której rozwoju dochodzi na skutek ugryzienia przez kleszcza, który przenosi krętki Borrelia burgdorferi, Borrelia garinii lub Borrelia afzelii.

Na boreliozę narażone są zatem te osoby, które często przebywają w miejscach, gdzie pojawiają się kleszcze, na przykład w lasach, na łąkach. Bytują one głównie w wysokich trawach i potrafią wyczuć człowieka i zwierzęta już z dalekiej odległości. Następnie przechodzą na swojego żywiciela, wgryzają się w jego skórę i żerują na jego krwi.

Nie każdy kleszcz przenosi krętki powodujące boreliozę, dlatego ukąszenie wcale nie musi oznaczać zakażenia. Aby określić, czy kleszcz był zakażony, można przekazać go do laboratorium w celu wykonania testów.

Objawy boreliozy – jak ją rozpoznać?

Pierwszym objawem, jaki daje borelioza, jest rumień wędrujący. Pojawia się on w miejscu ugryzienia i ma postać zaczerwienionych plam i okręgów. Jest to objaw wczesnej boreliozy i jest on wskazaniem do podjęcia leczenia.

Następnie u osób, u których rozwija się borelioza, mogą pojawić się objawy jak:

• Bóle głowy,
  • Gorączka,
  • Czerwone guzki na skórze,
  • Nawracające zapalenia stawów,
  • Bóle mięśniowe,
  • Zapalenia mięśnia sercowego,
  • Zanikowe zapalenie skóry,
  • Mrowienia.

Borelioza może przybierać przy tym różne formy, na przykład neuroboreliozy, która dotyka układu nerwowego.

Leczenie boreliozy – metody

Leczenie powinno być prowadzone pod okiem lekarza. Stosowane są wtedy odpowiednie antybiotyki, które dobierane są indywidualnie do rodzaju dolegliwości i stopnia jej zaawansowania.

Jako wsparcie w leczeniu boreliozy mogą być również stosowane odpowiednie ekstrakty ziołowe. Zaliczane są do nich między innymi zioła jak rdestowiec japoński, czystek, koci pazur, żeń-szeń syberyjski, traganek błoniasty, kolcorośl. Zioła na boreliozę stosowane są w specjalnych protokołach.

Czy można zapobiegać boreliozie?

Boreliozie można zapobiegać. W tym celu należy przede wszystkim unikać ukąszenia przez kleszcza, który może przenosić drobnoustroje powodujące tę chorobę.

Aby zapobiegać boreliozie, należy przede wszystkim pamiętać o odpowiednim ubiorze podczas wycieczek do lasów, na łąki. Należy zakładać ubrania z długimi rękawami i nogawkami, wysokie buty. Dodatkowo zaleca się stosowanie preparatów zmniejszających ryzyko ukąszenia, na przykład zawierających DEET. Po powrocie z wycieczki należy dokładnie przejrzeć ciało pod kątem obecności kleszczy.

Jeżeli zauważy się kleszcza, należy jak najszybciej go usunąć, najlepiej z użyciem odpowiednich akcesoriów. Miejsce po ukąszeniu należy również zdezynfekować.