Jak sprawdzić czy jest się uzależnionym od alkoholu?

25 kwietnia 2022 Zdrowie

W przeciwieństwie do narkotyków, alkohol uzależnia bardzo powoli. Proces uzależniania się od alkoholu może trwać nawet latami, w dużej mierze zależy to od indywidualnych cech. Znacznie szybciej uzależniają się kobiety niż mężczyźni. Wstępną diagnostykę uzależnienia można uzyskać wykonując test na alkoholizm.

Jak postępuje uzależnienie od alkoholu?

Alkoholizm jest chorobą, która rozwija się latami, a proces uzależnienia postępuje stopniowo, w pierwszych fazach jest zupełnie niezauważalny. Powszechnie za alkoholika uważa się osobę, która od czasu do czasu upija się do utraty pamięci. Tymczasem alkoholizm polega nie na ilości wypitego alkoholu, ale przede wszystkim na uzależnieniu psychicznym oraz fizycznym. Osoba wykazująca uzależnienie nie zawsze musi się upijać, zwłaszcza we wczesnych etapach choroby.

Lekarze rozróżniają cztery fazy rozwoju choroby alkoholowej:

• prealkoholową (wstępną),
  • ostrzegawczą,
  • krytyczną,
  • przewlekłą (notoryczną).

W fazie pierwszej objawy alkoholizmu są zupełnie niezauważalne dla otoczenia. Większość osób spożywa alkohol okazjonalnie i w ograniczonych ilościach, jeżeli zdarzy się im upić, to nie powoduje to uzależnienia.

Potencjalni alkoholicy zaczynają odczuwać przyjemność z picia mocniejszych trunków i coraz częściej szukają okazji do picia. Alkohol pozwala im poprawić nastrój, zmniejszyć stres oraz łatwiej nawiązywać kontakty towarzyskie. To typowe objawy uzależnienia psychicznego od alkoholu.

W fazie ostrzegawczej typowymi objawami jest coraz częstsze szukanie okazji do wypicia, wzrost tolerancji na alkohol oraz picie w samotności, w tajemnicy przed domownikami.

Faza trzecia charakteryzuje się coraz mniejszą kontrolą nad piciem. Bardzo często ilość spożywanego alkoholu doprowadza do utraty pamięci, co negatywnie odbija się na samopoczuciu na drugi dzień. Potrzebny jest tzw. klin, by zabić kaca. Alkoholik zaczyna zaniedbywać obowiązki rodzinne i zawodowe, kontakty utrzymuje tylko z kompanami do picia.

W fazie czwartej alkoholik traci wszelkie zahamowania. Po alkohol sięga już z samego rana. Tolerancja na alkohol wyraźnie spada, niewielka jego ilość wystarcza, by wprowadzić się w stan upojenia. Ilość wypitego alkoholu negatywnie odbija się na zdrowiu. Najbardziej cierpią na tym układ nerwowy, wątroba, układ krążeniowy.

Jak zdiagnozować chorobę alkoholową?

Nie jest to proste ze względu na postawę samych alkoholików. Najczęściej wypierają myśl, że są osobami uzależnionymi, wierzą, że panują nad sytuacją i ją kontrolują. Oczywiście taka postawa jest błędna i tylko pogłębia problem.

Najprostszym sposobem zdiagnozowania uzależnienia jest test na alkoholizm. Można wykonać go na każdym etapie choroby alkoholowej, im wcześniej, tym lepiej. Leczenie będzie krótsze i mniej dolegliwe.

Test na alkoholizm można wykonać samodzielnie lub w towarzystwie lekarza. Warunkiem są szczere odpowiedzi na poszczególne pytania. W internecie dostępnych jest kilka testów na alkoholizm. Najpopularniejsze z nich to:

• MAST,
  • CAGE,
  • RAPS,
  • AUDIT,
  • Test Baltimorski.

Wszystkie testy składają się z kilku lub kilkunastu pytań odpowiednio punktowanych. W instrukcji każdego testu znajduje się informacja dotycząca punktów oznaczających uzależnienie od alkoholu.

W Polsce najbardziej popularnym testem na alkoholizm jest Test Baltimorski. To bardzo prosty test polegający na odpowiedzi TAK (1 pkt) lub NIE (0 pkt) na 21 pytań. Uzyskanie jednego lub dwóch punktów to znak ostrzegawczy o uzależnieniu. Trzy punkty to znak, że pomocy trzeba szukać u specjalisty zajmującego się leczeniem uzależnienia od alkoholu.

Jak leczyć uzależnienie od alkoholu?

Proces leczenia choroby alkoholowej w dużej mierze zależy od etapu jej rozwoju. Najszybsze i najlepsze efekty przynosi leczenie na etapie pierwszej i drugiej fazy. Polega ono na zastosowaniu psychoterapii indywidualnej i grupowej. Osoba uzależniona uczy się pokonywania pokus, budowania nowego systemu wartości oraz życia w trzeźwości.

Leczenie w trzeciej i czwartej fazie alkoholizmu jest dwuetapowe. Pierwszy etap polega na odtruciu organizmu z alkoholu, musi przebiegać ono w pod kontrolą lekarzy różnych specjalności. Organizm po odstawieniu alkoholu reaguje zaburzeniami psychicznymi (omamami słuchowymi i wzrokowymi), niewydolnością układu sercowo-krwionośnego (nadciśnienie, arytmia serca), nerwowego (drżenie rąk, zaniki pamięci, problemy z koncentracją). Ten etap leczenia trwa od 7 do 10 dni.

Drugi etap leczenia alkoholizmu to psychoterapia indywidualna i grupowa. W specjalistycznej klinice trwa ok. 30 dni, ale później wymaga uczestniczenia w grupach wsparcia, które pomagają nauczyć się życia w trzeźwości.

Artykuł sponsorowany